Kost

OPFØLGNING PÅ KOSTOPLÆG

Efter et par kostoplæg i klubben kommer her de retningslinier du som svømmer eller forældre bør følge.

Som svømmer bør du overveje om dine kostvaner er gode nok til at de ikke begrænser dig i din daglige træning eller under stævnerne. Det er IKKE nok bare at konstatere at vægten er i orden. Uden det korrekte brændstof er det meget muligt at din daglige træning bliver på et lidt lavere niveau end hvis dine kostvaner var optimale.

Forestil dig at du træner 10 % dårligere i den sidste halve time af hver træning pga. manglende energi. Gang så op med 6-12 træning om ugen igennem en hel karriere og du vil få en ide om, hvor meget du kan vinde ved at optimere din kost.

Det bør være dit talent & din lyst til træning der sætter grænsen for hvor dygtig du kan blive til at svømme og ikke kosten. Det er ærgerligt at blive begrænset af noget så simpelt som kosten.

Har du helt konkrete spørgsmål omkring kost skal du henvend dig til din træner.

• Sørg for at have ordentlige mellemmåltider til rådighed og undgå slik, kager, is, sodavand & juice som mellemmåltid.
  • Det er vigtigt at spise 6-7 gange om dagen
  • Spis 6 stykker frugt / grønt om dagen.
  • Spis fisk 1-2 gange om ugen.
  • Den aktive skal involveres i madlavningen/indkøb på samme måde som de bliver det i deres træning. Altså ansvar for egen udvikling.
  • Det er nødvendigt at have mad med til efter træningen. Lyst brød, rosiner, bananer.. osv.
  • Det er en god ide at spise protein i alle måltiderne.
  • Når du er tørstig så sluk tørsten med vand.
  • Det er IKKE en god ide at tvinge fedt-energi indtagelsen langt ned. Man skal spise fedtfattigt, men man skal også have energi nok.
  • Når du er til stævne må du ikke spise i tidsrummet 15-45 minutter før dine løb. Det er altså vigtigt at du får planlagt hvornår du vil spise og drikke. Det gør du ved at kigge i programmet og finde ud af hvornår dine løb ligger.
  • De simple kulhydrater skal indtages under/efter træningen.
  • Max 1 liter sodavand om ugen.
  • Spis én vitaminpille hver dag.
  • Ikke for meget sukker – hellere pasta, ris og kartofler.

Følger du disse retningslinier vil det ikke blive din kost der er begrænsede for hvor langt du når som svømmer.

• Kl. 5.20 Tykmælk med havregryn på. Et stort glas mælk.
  • Kl. 6.00 Morgentræning – her drikkes ½ liter saft (ikke light, men noget med
    sukker i)
  • Kl. 7.45 To boller med honning eller syltetøj & en stor håndfuld rosiner
  • Kl. 10.00 Pastasalat med tun + ½ liter mælk + et æble
  • Kl. 12.00 Pastasalat eller en sandwich med salat & kylling eller kalkun. Evt. lidt
    frugt.
  • Kl. 15-18.00 Aftentræning (styrke + svømning) - her drikkes en liter saft (ikke light, men noget med sukker i)
  • Kl. 18.00 Lyst brød og en banan.
  • Kl. 18.30 Aftensmad. Pasta med kødsovs, salat, flutes og lidt frugt til dessert. ½
    liter mælk
  • Kl. 21.00 frugt og evt. noget brød med kalkun- eller kyllingepålæg

Energidrikke